Banalna literówka ogłupiała Obcych w grze Aliens: Colonial Marines, błąd po latach naprawił moder

Wrzucił Ciekawostek - wtorek, 17 lipca 2018

Przez blisko pięć lat fani elektronicznej rozrywki żyli w błogiej nieświadomości, że zmasakrowana przez recenzentów gra Aliens: Colonial Marines zawiera kuriozalny błąd dotyczący zachowania ksenomorfów. Wskutek literówki popełnionej przez któregoś z deweloperów, tytułowi Obcy nie byli w stanie wykorzystać podczas ataku pełnię swoich możliwości. Wtopę odkrył w listopadzie 2017 roku australijski moder, James Dickinson, ale sprawa nabrała rozgłosu dopiero teraz, kiedy tematem zainteresowały się serwisy branżowe.


Dickinson jest autorem modyfikacji TemplarGFX's ACM Overhaul, która nie tylko poprawia oprawę wizualną gry, ale wprowadza również do niej szereg innych ulepszeń. Jedną z nich jest wspomniana poprawka dotycząca sztucznej inteligencji potworów, której można dokonać samodzielnie poprzez edycję pliku konfiguracyjnego "PecanEngine.ini" (jak nietrudno się domyślić, rzecz dotyczy wyłącznie pecetowej wersji gry), zlokalizowanego w folderze:

Moje dokumenty/Moje gry/Aliens Colonial Marines/PecanGame/Config

Aby dokonać poprawki, należy odnaleźć następującą linijkę kodu...

PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTeather

....i usunąć literkę "a" z ostatniego słowa, żeby całość prezentowała się tak:

PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTether

Autor modyfikacji szybko zorientował się, że likwidacja literówki w diametralny sposób zmienia zachowanie ksenomorfów, bo od tego momentu wrogowie zaczęli dostawać komplet informacji o lokacji, w której muszą zmierzyć się z głównym bohaterem gry. Dzięki temu rozwiązaniu mogą więc prawidłowo korzystać ze ścian i sufitów, szybów wentylacyjnych oraz innych wyjść z danego pomieszczenia. W podstawowej wersji gry przeciwnicy tych informacji nie otrzymywali, więc ich jedyną taktyką był frontalny atak. Po wprowadzeniu poprawki obcy starają się nas obejść, uderzyć z flanki, czyli dokładnie tak, jak robiły to potwory znane z filmów. Poprawka nie likwiduje oczywiście wszystkich bolączek tej mocno przeciętnej gry, ale czyni walkę trudniejszą i ciekawszą, a to z pewnością zasługuje na uznanie.


Oczywiście powstaje pytanie, dlaczego przez tak długi czas błędu nie byli w stanie usunąć autorzy, a zrobił to dopiero cztery lata później skromny moder z Australii. Nie miejcie złudzeń, twórcy gry mogli być świadomi, że sztuczna inteligencja nie działa jak należy, ale odnalezienie tak banalnej pomyłki w kodzie wcale nie jest proste. Sprawy na pewno nie ułatwiało też to, że za produkt odpowiedzialny były aż trzy różne studia, które firma Gearbox Software po cichu zatrudniła do opracowania strzelaniny. Nie zmienia to jednak faktu, że winnych należy szukać przede wszystkim wśród deweloperów, którzy dostarczyli na rynek kiepski produkt i jeszcze próbowali wmawiać poirytowanym graczom, że wszystko jest w porządku.

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry