Równo pięć lat temu na Twitchu rozpoczął się pokemonowy eksperyment

Wrzucił Ciekawostek - wtorek, 12 lutego 2019

Dokładnie pięć lat temu - 12 lutego 2014 roku - rozpoczął się arcyciekawy eksperyment społeczny. Jego pomysłodawca, anonimowy programista z Australii, postanowił sprawdzić czy grupa przypadkowych ludzi jest w stanie współpracować ze sobą tak sprawnie, by wspólnymi siłami ukończyć grę komputerową. Autor eksperymentu przeprowadził go w miejscu, do którego wszyscy zainteresowani będą mieć ułatwiony i powszechny dostęp. Tą platformą okazał się Twitch. Pozostało jeszcze wskazać odpowiedni do wytyczonego zadania produkt. Wybór padł na debiutancką odsłonę serii Pokémon z 1996 roku, a konkretnie na jej czerwoną wersję.


Zasady były proste. Każdy kto znalazł się na przygotowanym przez Australijczyka streamie, mógł wprowadzić w czacie komendę, która automatycznie przekładała się na jakieś działanie głównego bohatera. Uczestnicy eksperymentu musieli więc wspólnie podejmować decyzje dotyczące dalszych ruchów, aby osiągnąć końcowy sukces. Początkowo akcja wzbudziła niewielkie zainteresowanie i przez pierwsze kilkanaście godzin na kanale działo się niewiele. Potem jednak zaczęły pisać o niej branżowe media i zabawa rozkręciła się na dobre.

Wraz z wzrostem zainteresowania akcją, pojawiły się pierwsze problemy. Część osób nie była zainteresowana osiągnięciem sukcesu, więc przeszkadzała w przebiegu eksperymentu, tak mocno, jak tylko mogła. Ogromna liczba ludzi na kanale wprowadziła również sporo chaosu w poczynania bohatera, bo wpisywane komendy nierzadko były ze sobą sprzeczne. W rezultacie autor zmienił reguły zabawy. Najpierw ustalił trzydziestosekundowy bufor podczas którego zbierano wszystkie wklepane rozkazy w tym czasie, a po jego upłynięciu automatycznie wykonywana była najpopularniejsza opcja. Kiedy zmiana nie spodobała się części graczy, pomysłodawca eksperymentu postanowił uruchomić dwa tryby rozgrywki - demokratyczny i anarchistyczny. W tym pierwszym gra toczyła się według nowych zasad (z buforem), w tym drugim po staremu. Ludzie na bieżąco decydowali w jakim wariancie chcą grać, co wprowadziło jeszcze większe zamieszanie w oknie czatu.


Ostatecznie jednak grę udało się ukończyć - w sumie zajęło to graczom 16 dni. W trakcie eksperymentu wzięło udział 1 165 140 osób, a wynik ten został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa. Popularność streama zaskoczyła nie tylko organizatora zabawy, ale również właścicieli platformy. Niespotykana dotąd liczba komunikatów na czacie sprawiła, że Twitch musiał poszukać bardziej wydajnych serwerów do obsługi tego modułu. 

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry