Quake II to pierwszy konsolowy remaster, oferujący grafikę w full HD

Wrzucił Ciekawostek - niedziela, 17 stycznia 2016

Mogłoby się wydawać, że remasterowanie mniej lub bardziej kultowych gier, to wymysł naszych czasów, w rzeczywistości jednak proces odświeżania popularnych tytułów ma już bardzo długą tradycję (wystarczy wspomnieć poprawione pod względem wizualnym przygodówki Sierry, np. King's Quest: Quest for the Crown z 1990 roku). Nie da się jednak zaprzeczyć, że proceder ten w ostatnich latach mocno się nasilił, a wydawcy chętnie dokonują graficznego liftingu swoich produkcji, na ogół podciągając im rozdzielczość do tzw. full HD. Zaskoczeniem może wydawać się fakt, że szlak przetarło tutaj studio id Software, które już w 2005 roku sprezentowało posiadaczom Xboksów 360 konwersję drugiego Quake'a. Co ciekawe, ówcześni posiadacze urządzeń firmy Microsoft nie byli w stanie zobaczyć tych wodotrysków, ponieważ wspomniana konsola nie obsługiwała jeszcze standardu 1080p! Gigant z Redmond wprowadził takie udogodnienie dopiero rok później.


Quake II nigdy nie trafił do sklepów jako osobny produkt, ale był dodawany do konsolowej edycji czwartej odsłony serii. Trzeba uczciwie przyznać, że deweloperzy stanęli na wysokości zadania. Strzelanina nie tylko mogła pracować w rozdzielczości 1920x1080 pikseli, ale oferowała również stałe 60 klatek animacji na sekundę, co w tamtych czasach - biorąc pod uwagę moc samego Xboksa 360 - było dużym osiągnięciem. Jakby tego wszystkiego było mało, shooter bez problemu radził sobie z wygładzaniem krawędzi 4xMSAA oraz filtrowaniem anizotropowym (16x). Oczywiście trzeba wziąć poprawkę na to, że kilkuletnia gra znacznie ustępowała pod względem technologicznym nowszym reprezentantom gatunku (w tym, rzecz jasna, czwartemu Quake'owi) i nie była tak skomplikowana graficznie, ale nie zmienia to faktu, że programistom udało się dokonać rzeczy niemożliwych.


Choć strzelanina wylądowała w sklepach w listopadzie 2005 roku, na możliwość podziwiania jej w rozdzielczości full HD, posiadacze konsol musieli poczekać jeszcze długie miesiące. Firma Microsoft odblokowała obsługę standardu dopiero kilkanaście miesięcy później za pośrednictwem aktualizacji oprogramowania, natomiast dedykowane złącze HDMI zostało uwzględnione w wersji Elite urządzenia, które trafiło do sprzedaży 29 kwietnia 2007 roku.

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry