Pierwszy pad z dwoma gałkami analogowymi stworzyła firma Sony

Wrzucił Ciekawostek - wtorek, 3 listopada 2015

Wejście firmy Sony do świata elektronicznej rozrywki wywróciło granie na konsolach do góry nogami. Choć PlayStation było pierwszą zabawką tego typu, wyprodukowaną samodzielnie przez koncern z Kraju Kwitnącej Wiśni, to jednak jej projektanci popisali się imponującą dalekowzrocznością. Japończycy nie tylko zrezygnowali z niepojemnych kartridżów i postawili na płyty CD, który już kilka lat wcześniej okazały się przełomem na pecetach, ale dokonali również rewolucji w dziedzinie kontrolerów. Choć pad dołączony do debiutanckiego modelu PSX-a nie dysponował jeszcze gałkami analogowymi, jego stosunkowo szybko stworzony następca zaoferował aż dwa niezależne joysticki. Sony jako pierwsze zdecydowało się na takie rozwiązanie i jak się później okazało - wyznaczyło standard obowiązujący do dziś.

Dual Analog Controller z 1997 roku - protoplasta DualShocka

Dual Analog Controller trafił do japońskich sklepów 25 kwietnia 1997 roku, ponad dwa lata po premierze konsoli PlayStation w tym kraju. Sony zdecydowało się na eksperymenty z nowym sposobem sterowania, kiedy do sprzedaży trafiło konkurencyjne Nintendo 64, wyposażone w jeden joystick na padzie. Dwie gałki były bez wątpienia rozwiązaniem lepszym, choć nie od razu odkryto ich potencjał. Pierwsza gra wymagająca obu joysticków do obsługi (Ape Escape), została wydana dopiero 31 maja 1999 roku, kiedy Sony miało już w ofercie DualShocka. W przeciwieństwie do DAC-a, DualShock dysponował wbudowanymi silniczkami powodującymi wibracje.

Kontroler z dwoma gałkami analogowymi sprawdził się przede wszystkim w pierwszoosobowych strzelaninach, gdzie jeden z joysticków odpowiadał za ruch postaci, a drugi za rozglądanie się. Obecnie jest to standard stosowany przez wszystkich deweloperów - trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że rozwiązanie to na początku budziło spore kontrowersyjne. Świetnym tego przykładem jest recenzja gry Alien: Resurrection z serwisu Gamespot, gdzie autor mocno narzeka na taki sposób kontroli bohatera: "Ustawione sterowanie w grze jest jej najbardziej przerażającym elementem. Przy pomocy lewego analogu poruszasz się do przodu, do tyłu oraz na boki; prawy analog służy do rozglądania się na boki oraz do patrzenia w górę i w dół. Nazbyt często zdarza się, że odwrócisz się by stawić czoła przeciwnikowi i nagle orientujesz się, że Twoja broń jest wycelowana w podłogę lub sufit podczas gdy obcy radośnie zaczyna rąbać Twój tors." Dziś wydaje się to zabawne, prawda?

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry