Bethesda kupiła prawa do marki Fallout za niespełna sześć milionów dolarów

Wrzucił Ciekawostek - środa, 8 kwietnia 2015

Trudno zaprzeczyć, że była to prawdziwa okazja. Choć firma Bethesda Softworks za prawa do marki Fallout zapłaciła prawie sześć milionów dolarów, astronomiczna dla zwykłych śmiertelników kwota wcale nie okazała się wysoka. Legendarny tytuł został zakupiony tanio nie tylko ze względu na poważne problemy finansowe jego dotychczasowego właściciela. Interplay nie mógł stawiać zbyt wygórowanych żądań, bo ponad dziesięć lat temu postapokaliptyczny cykl nie miał tak ugruntowanej pozycji, jaką bez wątpienia ma obecnie. Nieudane próby powtórzenia sukcesu jego dwóch pierwszych odsłon, utwierdzały w przekonaniu, że kolejne wizyty na pustkowiach zakończą się porażką.


Bój o Fallouta rozpoczął się już w 2004 roku i początkowo nic wskazywało na to, że Bethesda zgarnie całą pulę. Firma Interplay pilnie potrzebowała pieniędzy, więc jej włodarze zgodzili się udzielić konkurentom licencji na stworzenie trzech kolejnych gier z tej serii. Zastrzyk gotówki nie rozwiązał jednak problemu, dlatego później na negocjacyjnym stole pojawił się znacznie atrakcyjniejszy kąsek - prawa do marki. Twórcy cyklu The Elder Scrolls zdobyli je kilkadziesiąt miesięcy później. 4 kwietnia 2007 roku obie strony podpisały porozumienie, na mocy którego Bethesda przejęła Fallouta za kwotę 5.750.000 dolarów, z wyłączeniem ewentualnego produktu należącego do gatunku MMO. Interplay zagwarantował sobie też możliwość czerpania zysków ze wcześniejszych odsłon sagi (Fallout, Fallout 2 i Fallout Tactics: Brotherhood of Steel) i to na długi czas - ta część umowy wygasła dopiero 31 grudnia 2013 roku.

Fallout Online

Nowy właściciel zgodził się na powyższe warunki, ale postawił również swoje wymagania, zdaniem wielu, niemożliwe do zrealizowania. Interplay mógł w spokoju planować swojego multiplayerowego Fallouta, ale tylko przez dwa lata. Po upływie tego czasu deweloper miał zapewnić budżet w wysokości 30 milionów dolarów na rozwój projektu i ruszyć z jego produkcją. Gra musiała też być zgodna ze standardami Bethesdy, a pod tym enigmatycznym pojęciem mogło kryć się absolutnie wszystko. Amerykanie robili co mogli, żeby uwinąć się w wyznaczonym terminie, ale ich wysiłki na niewiele się zdały. Fallout Online istniał tylko na papierze, więc kiedy termin minął, do akcji wkroczyli prawnicy. Interplay nie miał szans wyjść z tej batalii zwycięsko. 9 stycznia 2012 przepychanki w sądzie się skończyły, a wszystkie prawa do marki Fallout ostatecznie zostały przekazane firmie Bethesda Softworks.

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry