Mapa de_dust z Counter-Strike'a powstała na bazie zdjęć z gry Team Fortress 2

Wrzucił Ciekawostek - wtorek, 20 stycznia 2015

Nie trzeba być miłośnikiem multiplayerowej strzelaniny firmy Valve, żeby kojarzyć tę nazwę - de_dust jest nie tylko najbardziej znaną mapą z Counter-Strike'a, ale również jednym z najpopularniejszych placów boju w historii potyczek wieloosobowych. Dust istnieje niemal tak długo jak wspomniany shooter i cieszy się ogromną estymą wśród jego użytkowników. Biorąc to pod uwagę, nieco zaskakujący może wydawać się fakt, że faktycznym twórcą tej areny nie jest deweloper gry, ale jeden z jej fanów, który zaczął nad nią pracować, gdy sam był jeszcze nastolatkiem.

Dust w Counter-Strike: Global Offensive

Inspiracją do stworzenia kultowej mapy okazała się gra Team Fortress 2: Brotherhood of Arms, czyli pełnoprawny sequel niezwykle udanej modyfikacji do Quake'a. Firma Valve postanowiła stworzyć bardziej rozbudowaną wersję drużynowej strzelaniny pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, czym natychmiast wzbudziła ogromne zainteresowanie miłośników moda. Do grona jej fanów należał m.in. szesnastoletni Dave Johnston - pilny uczeń jednej z amerykańskich szkół średnich, który po lekcjach oddawał się swojemu hobby - tworzeniu map. Dziś wiemy, że obiecujący sequel nigdy nie ukazał się w zakładanej wówczas formie, a mocno przerobiony wizualnie tytuł zadebiutował na rynku dopiero w październiku 2007 roku. Obrazki pochodzące z wczesnej wersji gry wystarczyły jednak, by pobudzić wyobraźnię Johnstona. Młodzieńcowi tak bardzo przypadły do gustu screenshoty przedstawiające pustynne miasteczko w Team Fortress 2, że postanowił je odtworzyć za pośrednictwem innego rodzącego się wówczas hitu - Counter-Strike'a.

Dave miał niewątpliwie sporo szczęścia, bo dzięki wcześniejszemu wkładowi w rozwój CS-a, już na starcie uzyskał pomoc jednego z pomysłodawców tej strzelaniny, Jessa Cliffe'a. Deweloper skontaktował chłopca z Chrisem Ashtonem, który stworzył dla niego zestaw tekstur podobnych do tych, jakie były widoczne na obrazkach z Team Fortress 2. Tak wyposażony, Johnston wziął się za opracowywanie właściwej mapy, traktując promocyjne ilustracje jako wzór i dopóki tylko się dało, młodzieniec kopiował w najlepsze wspomnianą bazę. Później jednak został zmuszony do opracowania własnych fragmentów lokacji (m.in. podziemnego korytarza, z niewiadomych względów nazywanego przez fanów "mostem"), które po wielu różnych modernizacjach utworzyły przekonująco prezentujący się kompleks. Warto nadmienić, że niektóre obiekty zapożyczone z Team Fortress 2, jak np. charakterystyczne półokrągłe przejścia, stały się wizytówką areny. Dodajmy od razu, że w tamtym okresie nosiła ona jeszcze roboczą nazwę Destiny, dopiero potem przemianowano ją na Dust. 

Porównanie obrazka z gry Team Fortress 2 (u góry) z mapą Dust (na dole).

Mapa zadebiutowała w Internecie 5 listopada 1999 roku, wraz z czwartą wersją beta modyfikacji, która dodała również tryb zabawy polegający na podkładaniu i rozbrajaniu bomb (de_dust to lokacja wykorzystywana właśnie w tym wariancie rozgrywki). Johnston nie zaprzestał prac nad poziomem i wciąż wprowadzał do niego rozmaite poprawki, bazując przede wszystkim na opiniach graczy. Arena w szybkim tempie zdobyła olbrzymią popularność - najpierw użytkowano ją na publicznych serwerach, później często brano ją pod uwagę na profesjonalnych zawodach. Dave miał naprawdę spore powody do radości, mimo, że po kupieniu Counter-Strike'a przez firmę Valve w 2000 roku, nie mógł sobie rościć do swojego dzieła żadnych praw. Johnstonowi niespecjalnie to jednak przeszkadzało. Najpierw stworzył on odświeżoną wersję swojego wielkiego hitu (de_dust2), a potem znalazł stałe zatrudnienie w branży.

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry