Tennis for Two z 1958 roku to prawdopodobnie pierwsza gra, która miała grafikę

Wrzucił Ciekawostek - środa, 31 grudnia 2014

Rozrywka elektroniczna ma stosunkową długą, bo kilkudziesięcioletnią tradycję. Pierwsze gry powstały w Stanach Zjednoczonych niedługo po zakończeniu II wojny światowej, ale biorąc pod uwagę fakt, że tworzono jest głównie z myślą o komputerach analogowych, traktuje się je w charakterze ciekawostek, a nie faktycznych prekursorów produktów powszechnie kojarzonych dziś z naszą ulubioną branżą. Znakomitym tego przykładem jest dzieło o nazwie Tennis for Two, które powstało w 1958 roku w amerykańskiej placówce Brookhaven National Laboratory, położonej nieopodal Nowego Jorku.


Jak sama nazwa wskazuje, Tennis for Two to gra sportowa, próbująca w najprostszy możliwy sposób symulować mecz tenisowy. Dzieło Williama Higinbothama i Roberta V. Dvoraka jest prawdopodobnie pierwszym produktem w historii, który oferuje oprawę wizualną, choć należy pamiętać, że była ona całkowicie umowna. Użytkownicy podziwiali na ekranie jedynie kreski symbolizujące grunt i siatkę, a także piłkę przerzucaną z jednego pola na drugie. Gra została opracowana na komputerze analogowym Donner Model 30, który nie posiadał monitora, dlatego wyświetlanie grafiki zrzucono na barki... oscyloskopu. Piłką sterowało się za pośrednictwem dwóch kontrolerów - wciśnięcie jedynego przycisku pozwalało ją uderzyć, natomiast przekręcenie umieszczonego na obudowie pokrętła umożliwiało zmianę toru lotu "pocisku".

Zdjęcie z 1958 roku przedstawiające część wystawy w instytucie Brookhaven National Laboratory. Komputer z grą Tennis for Two oznaczono czerwoną strzałką. Malutki okrągły ekran należy do oscyloskopu.

Grę zaprezentowano po raz pierwszy 18 października 1958 roku, podczas dni otwartych placówki Brookhaven. Tennis for Two cieszyło się tak dużą popularnością wśród zwiedzających, że rok później Higinbotham opracował bardziej rozbudowaną wersję swojego dzieła, oferującą nie tylko większy ekran, ale również odmienne warianty rozgrywki. W odświeżonej edycji istniała możliwość wyboru rodzaju grawitacji, która mocno wpływała na zachowanie piłki. Później maszynę rozebrano i słuch po niej zaginął. Amerykański fizyk i jego dzieło stali się sławni dopiero w latach osiemdziesiątych, kiedy dziennikarze zaczęli szerzej zajmować się historią elektronicznej rozrywki. W 1997 roku pracownicy instytutu postanowili uczcić jego pięćdziesiątą rocznicę, odbudowując komputer i raz jeszcze uruchamiając słynną grę. Zadanie to zajęło im aż trzy miesiące, najwięcej problemu sprawiło im znalezienie odpowiednich części do rekonstrukcji urządzenia.

0 komentarze:

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry