Co Rockstar ocenzurował w grze Manhunt 2?

Wrzucił Ciekawostek - piątek, 31 października 2014

Choć gra Manhunt wywołała mnóstwo kontrowersji ze względu na brutalne sposoby zabijania ofiar, jej debiut w 2003 roku przebiegł bez większych zakłóceń. Firma Rockstar Games nie spodziewała się problemów również w przypadku drugiej odsłony cyklu, ale tym razem mocno się przeliczyła. Nieoczekiwany opór stawiły dwie najważniejsze organizacje, które zajmują się przydzielaniem kategorii wiekowych produktom rozrywkowym. 19 czerwca 2007 roku, na miesiąc przed planowaną premierą sequela, zarówno amerykańskie ESRB (Entertainment Software Rating Board), jak i brytyjskie BBFC (British Board of Film Classification), wydały niezależnie od siebie bardzo surowe opinie. Pierwsza z agencji przykleiła symulatorowi mordu etykietkę "tylko dla dorosłych", natomiast druga w ogóle odmówiła jej klasyfikacji. Obie decyzje oznaczały zablokowanie sprzedaży gry na dwóch liczących się rynkach - w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii.


Niezadowolony z takiego obrotu wydawca natychmiast podjął działania mające na celu zmianę niekorzystnej sytuacji. Słusznie założono, że modyfikacja niektórych scen przemocy zwiększy szansę na złagodzenie werdyktu w trakcie ponownego procesu klasyfikacji. Jednocześnie Rockstar wyraził żal do organizacji BBFC, że nie traktuje gier na takich samych zasadach, jak filmy. Przedstawiciele firmy utrzymywali, że takie obrazy jak Piła (Saw) czy Hostel w niczym nie ustępują ich produktowi pod względem brutalności, a bana nie dostały. Komentarz nie zmienił oczywiście stanowiska Brytyjczyków, Manhunt 2 musiał więc doczekać się kilku istotnych poprawek. Jakich?

  • Zmieniono egzekucje obecne w grze poprzez dodanie filtrów modyfikujących przerywniki filmowe. W trakcie zabijania ofiar ekran migocze w niekontrolowany sposób i w niektórych momentach zalewa się czerwienią. Dzięki nakładce użytkownik nie widzi wszystkich szczegółów popełnianych morderstw.
  • Zmniejszono liczbę cywilów, którzy mogli zostać zabici przez głównego bohatera. Nieocenzurowana wersja drugiego Manhunta pozwalała mordować niewinne osoby bez żadnych ograniczeń, a w zależności od tego, czy robiliśmy to, czy nie, zmieniało się zakończenie gry.
  • Mocno zmodyfikowano egzekucję za pomocą kombinerek. W pierwotnej wersji Daniel był w stanie nie tylko wyrwać ofierze genitalia, ale również rozerwać jej gardło (stopień okrucieństwa w serii Manhunt uzależniony jest od tego, jak długo udaje nam się niepostrzeżenie podążać bezpośrednio za celem). W ocenzurowanej edycji bohater zabija przeciwników, uderzając kombinerkami w ich głowy.
  • Usunięto możliwość dekapitacji ofiar, czyli odcinania im głów za pomocą niektórych rodzajów broni. Twórcy pozostawili jedynie dwie takie egzekucje, które są ważne dla fabuły gry.
  • Pozbyto się znanego z pierwowzoru systemu punktowego, który oceniał szybkość pokonania danego etapu, a także "jakość" popełnianych morderstw (im były one bardziej brutalne, tym lepszy był wynik). Autorzy tłumaczyli później, że zmiana ta lepiej wpływała na płynność rozgrywki, a sam mechanizm był tak naprawdę pozostałością z pierwszego Manhunta, który nie miał większego znaczenia.


Obie organizacje otrzymały nową wersję gry w sierpniu 2007 roku. O ile Amerykanie byli zadowoleni z modyfikacji i obniżyli Manhuntowi kategorię wiekową, tak Brytyjczycy pozostali nieugięci. Ich zdaniem kosmetyczne poprawki okazały się niewystarczające, by zmienić naturę samego produktu. BBFC ponownie odmówiło klasyfikacji tytułu, a bez niej nie mógł on trafić do sklepów na Wyspach. Rockstar rozpoczął operację podważania decyzji komitetu, sprawa otarła się nawet o Sąd Najwyższy. Po trwającej wiele miesięcy wymianie ciosów, wydawca w końcu dopiął swego i uzyskał zgodę na publikację gry. Manhunt 2 zadebiutował na brytyjskim rynku 31 października 2008 roku, niewiele ponad rok po premierze kontrowersyjnego tytułu w Stanach Zjednoczonych.

Warto nadmienić, że nakładka umożliwiająca wyłączenie zamazujących egzekucję filtrów na konsolach, pojawiła się już kilkadziesiąt godzin po tym, jak gra rozpoczęła swój żywot za oceanem. Rockstar pokusił się również o wydanie nieocenzurowanej edycji drugiego Manhunta, ale takiej wersji doczekali się tylko pecetowcy. Blaszakowy port zadebiutował jako ostatni w kolejności, 6 listopada 2009 roku.

1 komentarze:

Szkoda ze tak spartolili tą częsc. Przy jedynce autentyczna groza byla nonstop,a tu tylko tandetna krew (i po co to cenzury tego keczupu?) i pikseloza straszna. R* dorósł juz i jakby chcial wydalby trójke na wysokim poziomie. Silnik rage,grafika z max payne 3 i realistyczna krew z gta - to by było coś

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry