100 małych rzeczy w GTA V, które czynią tę grę wyjątkową

Wrzucił Ciekawostek - czwartek, 31 lipca 2014

Nie wszyscy byli zadowoleni z faktu, że Grand Theft Auto V ukaże się wyłącznie na konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Brak gry w wersji na PC zrobił oczywiście swoje, ale krytykom rozchodziło się również o to, że stara generacja nie jest w stanie wycisnąć z produkcji Rockstara wszystkich soków. Po części mieli oni rację - trudno było przecież oczekiwać, że odchodzące do lamusa urządzenia będą w stanie zafundować oprawę wizualną godną końca 2013 roku. Musimy jednak pamiętać, że to nie szałowa grafika czyni z serii GTA absolutnego lidera sandboksowego gatunku. To multum małych smaczków i trudnych do uchwycenia detali sprawia, że gra nawet dziś bez problemu masakruje swoją konkurencję. Nie wierzycie? Zapoznajcie się zatem z naszym artykułem, w którym prezentujemy 100 najfajniejszych tego typu niespodzianek. Jesteśmy pewni, że o części z nich nie mieliście zielonego pojęcia, nawet jeśli w Los Santos spędziliście bite kilkadziesiąt godzin.

Uwaga! Tekst zawiera drobne spojlery dotyczące fabuły gry w rozdziale Bohaterowie gry i misje!

Mamy cały bagażnik ciekawostek. Gotowi?

Bohaterowie gry i misje


  • Gra pozwala usunąć lub podmienić Trevorowi tatuaż upamiętniający śmierć Michaela, ale dopiero wtedy, kiedy okaże się, że jego dawny przyjaciel żyje i ma się dobrze.
  • Podczas sesji terapeutycznych Michael spowiada się swojemu lekarzowi z wszystkich nielegalnych działań, które możemy podejmować podczas swobodnej eksploracji świata. Należą do nich między innymi napady na sklepy i obcowanie z prostytutkami.
  • Główni bohaterowie potrafią zadzwonić do Ciebie z pretensjami, jeżeli ukradniesz należące do nich auto.
  • Podczas jazdy samochodem Trevor mocno irytuje się, kiedy słyszy nielubianych artystów, np. Britney Spears. W złości bohater potrafi zmienić stację samodzielnie, wbrew woli gracza.
  • Po zastrzeleniu lub przejechaniu innego bohatera gry, musisz uiścić opłatę za jego pobyt w szpitalu. O obciążeniu Cię odpowiednimi kosztami dowiesz się za pośrednictwem SMS-a.
  • Każda konwersacja w samochodzie jest w pełni animowana. Bohaterowie prawidłowo poruszają ustami i wykonują wszystkie gesty związane z mową ciała.
  • Córka Michaela zmaga się z bulimią, dlatego podczas pobytu w domu bohater może usłyszeć jak Tracey wymiotuje w toalecie. Twórcy gry zadbali o to, by to pozornie błahe zdarzenie było kontynuowane w postaci dialogu dotyczącego nadwagi.
  • Autorzy przygotowali kilka wariantów przerywników filmowych dla poszczególnych misji. Ich wyświetlanie jest uzależnione od tego, którą postacią rozpoczynasz zadanie.
  • Główni bohaterowie ochrzanią Cię za pomocą SMS-a, jeżeli ostrzelasz ich posiadłość.
  • Profil żony Michaela można znaleźć w internetowym serwisie randkowym Hush Smush, gdy kobieta wyprowadzi się wraz z dziećmi od swojego męża. Amanda skasuje swoje konto dopiero pod koniec gry, kiedy dojdzie do rodzinnego pojednania.
  • Jeśli bohaterowie prowadzą rozmowę w aucie podczas misji i dojdzie do nieprzewidzianego zdarzenia drogowego, np. stłuczki, dialog nie zostanie przerwany. Aktualnie mówiąca postać uciszy się na moment, po czym wznowi konwersację, powtarzając ostatnie zdanie.


Ubiór, wygląd i wyposażenie bohaterów


  • Po wejściu do wody ubranie ulega zamoczeniu tylko w tych miejscach, w których miało ono kontakt z cieczą.
  • Klapki nie są przyklejone do stóp bohatera i poruszają się realistycznie podczas chodzenia.
  • Telefon obecny w prologu nie jest smartfonem, ale zwykłym aparatem starego typu. Akcja wprowadzenia rozgrywa się kilkanaście lat przed głównym wątkiem fabularnym.
  • Kask znacznie zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń podczas upadku z motocyklu.
  • Po wyjściu z wody, oprócz śladów butów, bohater zostawia też mokre plamy na podłożu.
  • Przyciski w telefonie trzymanym przez bohatera zmieniają się tak samo, jak na powiększonym aparacie, który zlokalizowany jest w prawym, dolnym rogu ekranu.
  • Aktywny wysiłek fizyczny doprowadza do pojawienia się na ubraniach śladów potu.
  • Po ogoleniu twarzy, w kolejnych dniach można zauważyć na niej powracający zarost.
  • Blizny oraz inne fizyczne obrażenia pozostają na ciele bohatera przez jakiś czas.
  • Barwione okulary pozwalają oglądać świat w trybie pierwszoosobowym zgodnie z kolorem szkieł.
  • Spadochron poprawnie wykrywa kolizje z wszystkimi obiektami w świecie gry, wskutek czego istnieje możliwość zahaczenia jego czaszą o dowolny przedmiot, np. słup ze sygnalizacją świetlną.


Lokacje i świat gry


  • Pole golfowe w Los Santos jest oczyszczane rano przez pracowników kompleksu za pomocą odkurzaczy do liści. Przed otwarciem obiektu zraszacze podlewają też trawę.
  • Właściciele sklepów w Vespucci Beach zamykają je na noc za pomocą żaluzji.
  • Kiedy Franklin wprowadza się do apartamentu na wzgórzach Vinewood, w jego domu można zobaczyć wiele pudeł z nierozpakowanymi rzeczami. Kartony znikają wraz z postępami w fabule, a przechowywane w nich przedmioty wędrują na swoje docelowe miejsce.
  • W trakcie gry zmienia się też mieszkanie Trevora. Kiedy do domu w Sandy Shores "wprowadza się" Patricia Madrazo, nagle znikają wszystkie świerszczyki, które bohater miał rozrzucone po pokojach.
  • Zasięg telefonów komórkowych jest słabszy na terenach wiejskich. W świecie gry istnieją obszary, gdzie korzystanie z telefonu jest niemożliwe.
  • Na polu golfowym można znaleźć piłki w pułapkach wodnych.
  • Autostrady zawierają ochronne bandy pneumatyczne, które składając się, zmniejszają impet uderzenia.
  • W mieście znajdują się tzw. czerwone strefy, czyli miejsca, w których zakazane jest parkowanie. Każdy pozostawiony w nich samochód zostanie po pewnym czasie odholowany.
  • Rzeki i strumienie mają prądy. W zależności od pory dnia fale w morzu obniżają się lub podnoszą.
  • Nocą w Vespucci Beach można zauważyć ciężki sprzęt, który wyrównuje piasek na plaży.


Cykl dobowy i pogoda


  • W grze zawarty jest pełny cykl faz księżyca. W zależności od nich zmianie ulega nocne oświetlenie, co oznacza, że w trakcie pełni widoczność zwiększa się, a podczas nowiu maleje.
  • Deszcz powoduje powstawanie kałuż, które powiększają się nierównomiernie. Najwięcej wody zbiera się przy krawędziach ulic oraz blisko ścian budynków.
  • Podczas nurkowania w nocy widoczność pod wodą ulega drastycznemu zmniejszeniu.
  • Prezenterzy radiowi mówią "Dzień dobry" lub "Dobry wieczór" w zależności od pory dnia.
  • Deszcz rozmywa plamy krwi pozostawione na ulicach.
  • Podobnie jak w rzeczywistości, nocne niebo jest znacznie ciemniejsze na terenach wiejskich. W samym Los Santos świat rozświetla łuna ze zlokalizowanych w mieście sztucznych źródeł światła.
  • Opóźnienie gromu towarzyszącego piorunom zwiększa się wraz z oddalaniem bohatera od burzy.
  • Sztuczne źródła światła w nocy przyciągają owady.
  • Linie wysokiego napięcia potrafią się poruszać pod naporem wiatru.
  • Mieszkańcy miasta realistycznie reagują na padający deszcze i próbują zakryć głowy.


Zachowanie innych ludzi


  • Podczas wymiany ognia z dwoma przeciwnikami naraz, jeden z wrogów może z niedowierzaniem odwrócić głowę i spojrzeć przez ułamek sekundy na padającego obok kolegę.
  • Palenie gum w samochodzie sportowym zwraca uwagę przechodniów w mieście. Zdarza się, że mieszkańcy filmują zdarzenie za pomocą telefonów komórkowych.
  • Przypadkowi ludzie obrażani przez Trevora spróbują wezwać policję, jeśli będzie on zbyt natrętny.
  • Przechodnie aktywnie komentują ubiór bohatera, jeśli jest zbyt ekstrawagancki lub gdy postać chodzi po mieście w samych slipkach.
  • Uderzenie w twarz postaci noszącej okulary lub kapelusz, poskutkuje ich spadnięciem.
  • Ludzie czekający na taksówkę przed terminalem na lotnisku zdenerwują się, jeżeli zgarniesz im ją sprzed nosa. Poirytowani mogą doprowadzić do bójki lub wezwać policję.
  • Rozmówca przypomni bohaterowi, że przed chwilą odbył z nim konwersację, jeśli po zakończeniu poprzedniej rozmowy wykręcisz do niego ponownie.
  • Kierowcy w sportowych wozach mogą się z Tobą ścigać, jeśli zaparkujesz obok nich na czerwonym świetle i zasygnalizujesz chęć rywalizacji dodaniem gazu i naciskając klakson.
  • Uliczni przebierańcy w Vinewood zażądają zapłaty za zrobienie sobie z nimi zdjęcia. Jeśli im odmówisz, mocno ich tym zdenerwujesz.
  • Przechodnie podziwiają samochody, które zostały podrasowane za duże pieniądze. Mieszkańcy Los Santos nie tylko prawią komplementy pod adresem auta, ale próbują je również uwieczniać na zdjęciach za pomocą telefonów komórkowych.
  • Twoi znajomi z listy kontaktów nie będą zadowoleni, jeśli zaczniesz im przesyłać zdjęcia zabitych zwierząt, czemu wyraz dadzą w agresywnie sformułowanych SMS-ach.
  • Niektórzy mieszkańcy miasta mają spore problemy z parkowaniem samochodów i będą korygować pozycję auta, próbując prawidłowo je ustawić.
  • Ludzie chodzący po górach fotografują ładne widoki.
  • Niektórzy kierowcy pokażą bohaterowi środkowy palec, jeśli ten blokuje ruch stojąc na środku ulicy. Po odwzajemnieniu tego gestu poirytowany człowiek może doprowadzić do bójki. Jeśli to my sprowokujemy w ten sposób innego kierowcę, ten może ruszyć za nami w pościg.
  • Powróciwszy do sklepu z bronią, który udało Ci się obrabować, musisz liczyć się z tym, że sprzedawca Cię rozpozna, chwyci za strzelbę i bez ostrzeżenia otworzy do Ciebie ogień.
  • W trakcie ponownych odwiedzin sklepu, w którym Michael kupuje ciuchy na rozmowę kwalifikacyjną w firmie LifeInvader, sprzedawca zapyta mężczyznę, jak mu poszło.
  • Mieszkańcy miasta potrafią ukraść samochód należący do bohatera, nawet jeśli stoi on obok niego. Złodzieje wykorzystują nieuwagę graczy, np. podczas robienia zdjęć.
  • Poirytowani mieszkańcy, którzy ze względu na nasze prowokacje stają się wrogami, mogą porzucić chęć dokopania bohaterowi, kiedy zobaczą w jego rękach broń.
  • Prostytutki nie podejdą do samochodu kierowanego przez bohatera, jeśli w okolicy znajduje się radiowóz.
  • Kierowcy mogą zatrzymać się na dowolnym parkingu lub poboczu, opuścić pojazd i zapalić papierosa. Po zakończeniu procesu wsiadają z powrotem do auta i kontynuują podróż. Dotyczy to również przemierzających hrabstwo Blaine autobusów.
  • Bohaterowie wciskają klakson w samochodzie za każdym razem, kiedy zrobi to gracz.
  • Wszystkie baki samochodów można przedziurawić. Benzyna wycieka z jadącego auta, zostawiając za sobą ślad, który można podpalić.


Zachowanie policji oraz innych służb


  • Trąbienie na policjantów doprowadza ich do szewskiej pasji. Stróże prawa ruszą w pościg za bohaterem, jeśli ten będzie naciskał klakson wystarczająco długo.
  • W trakcie długotrwałej strzelaniny na ulicach, policjanci spróbują wykorzystać chwilową przerwę w wymianie ognia, by odciągnąć w bezpieczne miejsce swoich rannych kolegów.
  • Strażnicy leśni zwracają uwagę bohaterom, jeżeli palą oni papierosy w parku. W identyczny sposób zachowują się ratownicy na plaży.
  • Po definitywnym uszkodzeniu radiowozu, policjanci spróbują przejąć jadący w pobliżu cywilny samochód, aby kontynuować pościg.
  • Stróże prawa szukają bohatera nawet po utracie wszystkich gwiazdek i kiedy się na niego natkną, wznawiają pościg. W nocy śmigłowce patrolują teren z wykorzystaniem reflektora.
  • Policjanci nie akceptują robienia im fotek, kiedy prowadzą wymianę ognia z bandziorami. Jeśli użyjesz telefonu i uwiecznisz zdarzenie, musisz liczyć się z tym, że zostanie aresztowany.
  • Strażacy wezwani do budynku, gdzie nie ma pożaru (np. do klubu nocnego), posłusznie przyjeżdżają na miejsce, wchodzą do środka, a gdy zorientują się, że to był fałszywy alarm, wzruszają ramionami i wracają do bazy.


Środki lokomocji i podróżowanie


  • Użytkownicy dróg ostrzegają bohatera mignięciem świateł, kiedy ten jedzie pod prąd lub kiedy podróżuje nocą bez włączonych lamp w aucie.
  • Podczas wspólnej przejażdżki samochodem w trybie online, pasażer również może zmieniać stacje radiowe, pod warunkiem, że siedzi na przednim siedzeniu.
  • W trakcie lotu helikopterem można zabijać ptaki za pomocą śmigieł.
  • Bohater spogląda w lusterko wsteczne samochodu, kiedy gracz zmienia położenie kamery na widok z tyłu.
  • Ruch uliczny ulega wyraźnemu zmniejszeniu w późnych godzinach nocnych.
  • Długotrwałe palenie gum doprowadza do pęknięcia opon samochodu.
  • W trakcie lotu samolotem można doświadczyć turbulencji.
  • Iskry, które wydobywają się z rur wydechowych samochodów sportowych, są w stanie podpalić benzynę rozlaną na ulicy. Taki sam efekt można uzyskać po wjechaniu w plamę paliwa autem ze zdartymi oponami.
  • Opony samochodów mogą boksować podczas przyspieszania na bezdrożach.
  • Otwarcie drzwi auta obok odpowiednio wysokiego krawężnika spowoduje ich otarcie. Podczas kontaktu drzwi z podłożem, wydobywają się spod nich iskry.
  • Samochody brudzą się z czasem, zwłaszcza podczas jazdy na terenach wiejskich.
  • Łodzie znajdujące się na lawetach można zwodować, wprowadzając przyczepę tyłem do morza.
  • GPS przestaje na chwilę działać, jeśli samochód wjedzie do tunelu.
  • Samoloty odrzutowe pozostawiają ślady na niebie.
  • Po otwarciu drzwi niektórych aut, automatycznie włącza się wewnętrzne oświetlenie samochodu.
  • W czasie palenia gum na zwłokach, spod kół tryska fontanna krwi.
  • Podczas jazdy samochodem nie można zmieniać stacji radiowych, jeśli bohater korzysta z telefonu - nie tylko podczas obsługi aparatu, ale także w trakcie rozmowy.
  • Samochody pozwalają używać świateł krótkich i długich.
  • Podczas lądowania śmigłowca wirnik wznosi tumany kurzu i wymiata liście.
  • Lżejsze łodzie na pełnym morzu naturalnie dryfują wskutek ruchu fal.
  • Pasażerowie auta mogą zginąć od uderzenia głową w tapicerkę, jeżeli uderzysz podczas jazdy w przeszkodę przy zbyt dużej prędkości.


Udźwiękowienie gry


  • Dźwięki kroków różnią się w zależności od tego, jakie obuwie nosi bohater.
  • Mokre buty wydają chlupiący dźwięk do momentu, w którym nie wyschną.
  • Po długotrwałej jeździe samochodem i jego zatrzymaniu, można usłyszeć charakterystyczne kliknięcia wydobywające się spod jego maski, które oznaczają chłodzenie silnika.
  • Wszystkie eksplozje materiałów wybuchowych odbijają się echem w górach.
  • W trakcie wyjazdu z miasta niektóre stacje radiowe przestają nadawać ze względu na utratę częstotliwości. Radio automatycznie dostraja się na kolejny kanał.
  • Po rozbiciu okna i przejściu się po jego rozbitych fragmentach, słychać dźwięk chodzenia po tłuczonym szkle.
  • Jeśli bohaterowie prowadzą rozmowę podczas przejazdu przez tunel, ich słowa odbijają się echem.
  • Inni kierowcy również słuchają stacji radiowych. Gracz może rozpoznać audycję lub piosenkę, kiedy auto przejedzie obok nich. Po otwarciu drzwi samochodu, dźwięk wydobywający się z radia zawsze staje się głośniejszy.
Tekst powstał na bazie naszych własnych doświadczeń i ciekawostek zgłaszanych przez użytkowników forum NeoGAF. Artykuł doczeka się aktualizacji.


11 komentarze:

Nieprawdopodobne dopracowanie, ale nadal brak paru ciekawych szczegółów jak np zapinanie pasów, zostawienie włączonego silnika (przeciez bylo w czwórce, a tu nie ma, why?) albo zapalenie papierosa ( czy moze sie da jakos?)
Co do stref zakazu parkowania to chyba one są wszedzie oprócz garażu - zostawic w najciemniejszej jaskini gdzie nikt nie ma dostępu - auto zginie, w ogrodzonej zamknietej posesji - takze jakims magicznym sposobem zniknie. Powinni to naprawic w sposób patcha, albo wprowadzic możliwość zamykania domu, bramy, bramki, samochodu

Niedopracowania zawsze będą, w końcu twórcy to też ludzie. ;p Nie zmienia to faktu, że gra została naprawdę porządnie zrobiona, dopracowano wiele niby nieważnych, a jednak wpadających w oko/ucho szczegółów. Gram w to na PS3 i za nic w świecie nie wymieniłbym tej gry na żadną inną w wersji na PS4(Nie licząc samego GTA V). ;D

Dużo się dowiedziałem .

mnie tylko brakuje zebyb mozna bylo wchodzic do wiekszej ilosci budynkow..

Da się jarać faje w multi

"W trakcie wyjazdu z miasta niektóre stacje radiowe przestają nadawać ze
względu na utratę częstotliwości. Radio automatycznie dostraja się na
kolejny kanał." to mnie nieźle zaskoczyło o.o

ostki ze świata gier

Administrator



Sortuj według najlepszych

Ulubione

Udostępnij

Dołącz do dyskusji

Załącz

Administrator



kilka sekund temu

Dołącz do dyskusji



Edytuj



Odpowiedz



Udostępnij ›

Krzysiek



6 miesięcy temu


Niedopracowania zawsze będą, w końcu twórcy to też ludzie. ;p Nie zmienia to faktu, że gra została naprawdę porz

Jeszcze dodać, że jesli w radiowozie nie ma świateł policjant oświetla droge latarką

Przecież da się palić papierosa. Zostawianie włączonego silnika nie działa?

Prześlij komentarz



Facebook YouTube Instagram Google Plus Twitter Email









Znajdź ciekawostkę po tytule gry